Ana Menü
   ANA SAYFA

   İLETİŞİM

   SİTEDE ARA

   SİTEYİ ÖNER

   BASIN BÜROSU

   ŞEHİTLER ALBUMÜ
Bir Ayet - Bir Hadis
Bir Ayet:
Ey iman edenler, cuma günü namaz için çağrı yapıldığı zaman, hemen Allah`ı zikretmeye koşun ve alış-verişi bırakın. Eğer bilirseniz, bu sizin için daha hayırlıdır. (CUM`A SURESİ / 9)

Bir Hadis:
Kişinin malı sadaka sebebiyle eksilmez. Bir kula haksız zulüm yapılır o da sabrederse, Allah onun izzetini (dünya ve ahirette) mutlaka artırır. (Tirmizi)
En Son Eklenenler
Hizbullah Cemaati...

Cemaati Rehberi M...

Hizbullah Cemaati...

Hizbullah Cemaati...

HİZBULLAH REHBERİ...

Hizbullah Rehberi...

Hizbullah Cemaati...

Hizbullah Cemaati...

ŞEHADETİNİN 23. Y...

HİZBULLAH CEMAATİ...

HİZBULLAH CEMAATİ...

HİZBULLAH CEMAATİ...

MUHTEREM EDİP GÜM...

ŞEHADETİNİN 22. Y...

Hizbullah Cemaati...

MUHTEREM EDİP GÜM...

MUHTEREM EDİP GÜM...

ŞEHADETİNİN 21. Y...

HİZBULLAH REHBERİ...

HİZBULLAH REHBERİ...

HİZBULLAH BASIN B...

HİZBULLAH REHBERİ...

HİZBULLAH REHBERİ...

HİZBULLAH REHBERİ...

HİZBULLAH REHBERİ...

HİZBULLAH REHBERİ...

YENİ ZELANDA’DAKİ...

ŞEHADETİNİN 19. Y...

HİZBULLAH REHBERİ...

HİZBULLAH REHBERİ...

HİZBULLAH BASIN B...

ŞEHADETİNİN 18. Y...

UTSAM RAPORU HAKKINDA DEĞERLENDİRMELER -7

Allah’ın adıyla!

PKK Mağduriyeti Nedeniyle Katılımlar

Yapılan mülakat ve özgeçmişlerin içerik analizlerinde ilgi çekici bir hususa daha rastlanmıştır. Bölgede PKK’nın baskı, yıldırma ve şiddet politikaları nedeniyle birçok insan güvenliklerini sağlama refleksiyle o dönemde, özellikle şehir merkezlerinde PKK’nın etkinliğini kırma potansiyeli gösteren Hizbullah Cemaatine katılmıştır. Diğer yandan yakınları PKK tarafından öldürülen, işkence ve tehdide maruz kalanlar da Hizbullah’ı intikam almak için bir adres olarak görmüş, ideoloji olarak Hizbullah’a bir yakınlıkları olmayanlar da intikam güdüsüyle Hizbullah Cemaatine katılmışlardır. Yapılan mülakatlarda bir uzman bu çeşit katılımlara işaret etmektedir. “Büyük ölçüde PKK’dan mağdur olmuş PKK’dan tehdit görmüş, abisi, babası yakın bir akrabası PKK tarafından öldürülmüş insanlardır bunlar. Hizbullah’ın ilk elemanları PKK’dan öyle ya da böyle zarar görmüş, PKK tehdidi ile karşı karşıya kalmış ve savunma içgüdüsüyle Hizbullahçı olmak zorunda kalmış insanlar çoktur. Bu katılımlar bana göre ideolojik değildir, bu gidişler tamamen sosyolojiktir, yani güvenlik veya bölgede bir güce kendini dayama ihtiyacı…”

Hizbullah, eleman kazanma açısından bölgenin bu sorunundan en etkili bir şekilde yararlanmasını da bilmiştir. Bölge halkının güvenlik ve intikam arayışında bireyler bir anlamda Hizbullah’ı bulmuş olsalar da örgüt de kendisini, güvenlik sağlayıcı ve devletin güvenlik sağlamadaki eksikliğine karşı alternatif olarak göstermiştir. Bölge halkı ile yapılan mülakatta o dönemlerde yukarıda belirtilen psikolojik ortamı yaşamış bir kişi bu durumu şu şekilde açıklamaktadır;

“Vatandaşa diyorlar ki bak, sizin güvenliğinizi biz sağladık. Esnafa diyorlar ki bize vergi vereceksin, senin güvenliğini biz sağlayacağız. Mesela sen esnafsın, diyorsun ki PKK beni tehdit etti, hemen iki tane silahlı koruma dikiyor kapına. “

Bu durum o kadar ileri seviyede yaşanmıştır ki Cemaat elemanı olmayanlar da sorunların çözümü için devletin formel mekanizmaları yerine örgüte gitmeye başlamıştır. Formel mekanizmalarla sağlanamayan veya istenildiği düzeyde hizmet alınamayan alanlar, enformel mekanizmalarla doldurulmuştur.


Toplumsal Sorunlara Çözüm Çalışmaları

Cemaat’ in İslami alanda yaptığı çalışmalar; yeniden öze dönme, İslam’ı daha iyi anlama ve yaşama, İslam’a sonradan girmiş olan yanlışları ayıklama, İslami ahlakı oturtma, İslam’a ve Müslümanlara fiziki ve psikolojik tahribat üzerine kurulu saldırıları bertaraf etme gibi çok çeşitli dalları kapsamaktaydı. Cemaat’ in, bu dalların tamamında ortaya koyduğu çalışmalar, getirdiği çözümler, fikri ve düşünsel alanda yaptığı inkılâplarla doğru perspektiflerin yakalandığı ve bu doğrultuda yeni açılımların sağlanmasına vesile olduğu, bölgede İslam’a dönüş ve İslam’ı yaşayış düzeyinde bir değişim ve dönüşüm yaşandığı, artık dost–düşman herkes tarafından kabul edilen gerçeklerdir.

Cemaat’ in çalışmaları bunlarla sınırlı değildi elbette. Uzun yıllar içinde kangren olmuş toplumsal sorunlar da Cemaat’ in ilgi alanı içindeydi. Gerek devletin hukuk sisteminin bölge halkı tarafından benimsenmemesi sebebiyle mahkemelere intikal etmemesi, gerek devletle barışık olun- mamasından dolayı sorunların devlete götürülmemesi, gerek gelenek ve göreneklerden, gerekse de örf ve adetler- den kaynaklanan daha değişik sebeplerden dolayı yaşanan onlarca değişik sorun, Cemaat tarafından ortaya konan adil ve herkes tarafından gönül hoşluğuyla kabul edilen çözümler sayesinde ortadan kalkmış ve toplumun gündeminden çıkmıştır.

Cemaat’ in el attığı ve çözümler getirerek ya tamamen ortadan kaldırdığı ya da en aza indirmeye vesile olduğu toplumsal sorunlardan bazıları şunlardır:

1– Kan Davaları: Cemaat, bu toplumsal sorunun İslam’ın yaşanmamasından ve yanlış geleneklerin İslam’a mal edilmesinden kaynaklandığını biliyordu. Sorunun kaynağına inilip insanlara dünya ve ahirete yönelik hak ve hakikatler anlatıldığında inatlar kendiliğinden kırılıyor, katılaşmış kalpler yumuşuyor, kin ve nefretten başka bir şey düşünmeyen beyinler daha sağduyulu düşünüyor, ahiret korkusu dünyevi intikam hırsına galip geliyor, böylece bir sulh havası oluşup barış rüzgârları esiyordu.

Cemaat, aralarında husumet ve kan davası bulunan aile ve aşiretleri ayrı ayrı ele alıyordu. Kan davalarının İslami çözümler dışındaki çözümlerle ortadan kalkmayacağını çok iyi bilen Cemaat, sıradan faaliyetleriyle her iki tarafa da gidiyor ve insanları İslam’a davet ediyordu. İslam’ın hakikatine susa- yan bölge halkı, İslam davetçilerinin davetlerine fazla kayıtsız kalamıyorlar ve kendilerini Cemaat ‘in programlarına teslim ediyorlardı. Bu programlarda İslam’ın özünü yakalayan ve aralarında husumet ve kan davası bulunan insanlar, aileler ve aşiretler yaşadıkları bu düşmanlığa pişman oluyorlar ve Cemaat ‘in arabulucu olmasını istiyorlardı. Arabuluculuk görevini kusursuz bir şekilde yerine getiren Cemaat, her iki tarafın da gönülden kabul edeceği İslami çözümlerle sorunu ortadan kaldırıyordu. Bu şekilde çözülen kan davaları, azımsanmayacak kadar çoktur. Öyle ki, Cemaat’le hiçbir diyalogu olmayan, ancak Cemaat’ in getirdiği adil ve İslami çözümlerle sorunları hallettiğini duyan insanlar, kendi davalarını Cemaat’e havale ederek çözümü Cemaat’e bırakıyorlardı…

2– Arazi Anlaşmazlıkları: Özellikle kırsal kesimlerde yaşanan bir diğer sorun da, arazi anlaşmazlıklarıydı. Toprak reformunu adil ve hakkaniyete uygun yapmayan devlet, adında birçok sorun ve anlaşmazlık bırakmıştı. Bu sorun ve anlaşmazlıklar çoğu kez ölüme kadar giden daha büyük sorunların başlamasına neden oluyordu. Mahkemelere intikal edenlerin devede kulak mesabesinde kaldığı arazi anlaşmazlıkları, bölgenin neredeyse her köyünde yaşanan, köy- deki huzuru bozan, insanların hayatlarını tehdit eden ciddi sorunlar arasındaydı.

Cemaat, bu alanda da insanları rahatlatacak ve anlaşmazlıkları ortadan kaldıracak çözümler geliştirmişti. Elbette getirdiği bu çözümler de diğer çözümler gibi kaynağını İslam’dan almaktaydı. Mahkemelerde adil çözüm bulamayacaklarını, bulsalar bile ancak 30–40 yıl kadar süren uzun yargı sürecinin sonunda gerçekleşeceğini bilen insanlar, Cemaat’ in pratik çözümleri sonucunda huzur ve can güvenliğini tehdit eden bu sorunlarından kurtuluyorlardı. Cemaat’ in faaliyetlerini yürüttüğü zaman dilimi içinde, yüzler- ce arazi anlaşmazlığı, adil ve bütün tarafların gönül hoşnutluğu içinde kabul edeceği çözümlerle ortadan kaldırılmıştır.

3– Suyun Kullanımıyla İlgili İhtilaflar: Suyun kullanımına ilişkin sorunlar da bölgede sıklıkla yaşanan sorunlar arasındaydı. Bu sorun da, aynen arazi anlaşmazlıklarında olduğu gibi insanları rahatsız eden, köylerde rahat ve huzuru kaçıran, insanları meşgul eden, sonu husumet ve daha büyük sorunlara kadar giden toplumsal bir rahatsızlık konusuydu. Sorunun olduğu ve bu sorunun Cemaat’e intikal ettirilerek çözüm getirmesi istenen bütün yerlerde, suyun kullanımıyla alakalı yaşanan anlaşmazlıklar adil ve hakkaniyete uygun çözümlerle ortadan kaldırılmıştır.

4– Namus Davaları: Namus davaları, bölge genelinde yaşanan temel sorunlardan bir diğeriydi. Elbette, diğer sorunlar gibi bu sorun da maalesef İslam’ın yaşanmamasından kaynaklanan bir sorundu. Zira İslam’ın yaşandığı yerlerde, bir Müslüman’ın namusu, diğer Müslüman kardeşleri tarafından korunması gereken bir emanet olarak görülürdü. Peygamber Efendimiz Aleyhisselatu Vesselam; “Her Müslüman’ın malı, kanı ve ırzı diğer Müslüman’a haramdır” diyerek ırzların güvenliğini sağlamıştır. Ancak İslam’dan uzaklaşan ve şehvetlerinin esiri olan insanlar, İslam’ın bu hükmünü sıklıkla çiğnemeye, kendi komşusunun ırzına dahi yan gözle bakmaya başladılar. İşte bu yüzden büyük sorunlar yaşanıyordu. Yaşanması da doğaldı, çünkü namusa halel gelmesi, insanların şeref ve haysiyetine vurulan en büyük darbelerden birisiydi.

Toplumda çok sık yaşanan bu sorunlara da çözümler getirip arabulucu olan Cemaat, insanları bu konuda da rahatlatmış ve onlarca sorunun ortadan kalkmasına vesile olmuştur. Ancak Cemaat ‘in bu konuda arabulucu olup çözümler getirmesinden ziyade, bu sorunu tamamen ortadan kaldırma yolunda çalışmalar yapmıştır. Harama gidecek yolları ortadan kaldırarak haramın işlenmesini en aza indir- me yönünde önemli çalışmalar yapmıştır. Öncelikle tesettürün yaygınlaşması, haremlik–selamlık uygulaması, kırsal kesimde su getirmeye, süt sağmaya ve benzeri yerlere giden kadınların İslami tesettüre riayet etmesi ve tek başlarına gitmemesi gerektiği konusunda önemli mesafeler kaydedildi. Yaşı gelen kız ve erkeklerin evlendirilmesi için teşvik yapılıp bunun önündeki engellerin kaldırılması ve evliliğin kolaylaştırılması yönünde bilinçlendirmeler yapıldı. Aynı şekilde karşılıklı gönlü olan kız ve erkeklerin birbirleriyle evlendirilmeleri sağlandı. Cemaat ‘in çalışmalarını yürüttüğü yerlerde, getirdiği buna benzer daha değişik önlemler ve tedbirlerle, insanların şeref ve onuruna vurulan ve insanları toplum nezdinde küçük düşüren namusa yönelik saldırılar yok denecek kadar azaldı.

5– Kız Kaçırmalar: Kız kaçırmalar, bölge toplumunda çok yaygın yaşanan bir diğer olgu idi. Her toplumda yaygın olan bu olgu, bölgede yaşandığında daha değişik sorunlara neden oluyordu. Çünkü böylesi bir hadise, bölge halkı arasında; “Ne var canım, gençler birbirlerini sevmiş de kaçmışlar” şeklinde basit bir yaklaşımla algılanmıyordu. Bu durum, bir namus davasına dönüşüyor, düşmanlık, ölüm ve ardından kan davalarına kadar uzanan olaylara neden olabiliyordu.

Bu tür sorunları yaşamış olan ve bu yüzden de birbirlerine husumet güden aile ve aşiretler, Cemaat ‘in arabuluculuğunda barışıp husumetlerine son veriyorlardı.

Cemaat, bu tip sorunların daha başlamadan bitmesi için, evliliklerin karşılıklı rıza esasına göre yapılması esasının oturması için ön ayak oldu. Çünkü kız kaçırma olaylarının bir boyutu da, ailelerin kızlarını istemeği birisiyle evlendirmeye çalışmalarıyla alakalı bir durumdu. İstemediği birisiyle zorla evlendirilmek istenen, ancak buna razı olma- yan genç kız, çözümü kaçmakta buluyordu. İşte bunların ol- maması ve evliliklerin kız–erkek arasında, karşılıklı rızanın gözetilerek yapılması için yoğun çaba sarf eden Cemaat, insanların bu konuda bilinçlenmesi, zihinlere ve geleneklere yerleşmiş olan kalıpların kırılması yönünde gerekli olan çalışmaları yapmakta geri kalmadı.

6– Aile İçi Anlaşmazlıklar: Cemaat’ in arabulucu olduğu ve çözüm getirdiği bir sorun da, aile içi anlaşmazlıklar olmuştur. Her ne kadar ailevi sırların öğrenilmesi riskine karşı ailelerin tepkisel davranması ihtimali bulunsa da, Cemaat böylesi sorunları yaşayan ailelerin arasını düzeltmek ve onları barıştırmak için arabulucu olmaktan çekinmemiştir. Bu sorun için Cemaat’ in arabulucu olduğu ve çözüm getirerek aile içi barış ve huzuru tesis ettiği vakaların sayısı pek çoktur.
(Savunmalar)

Allah’a emanet olun.

MUSTAFA AY

 

Diger Basliklar
   UTSAM RAPORU HAKKINDA DEĞERLENDİRMELER -15
   UTSAM RAPORU HAKKINDA DEĞERLENDİRMELER -14
   UTSAM RAPORU HAKKINDA DEĞERLENDİRMELER -13
   UTSAM RAPORU HAKKINDA DEĞERLENDİRMELER -12
   UTSAM RAPORU HAKKINDA DEĞERLENDİRMELER -11
   UTSAM RAPORU HAKKINDA DEĞERLENDİRMELER -10
   UTSAM RAPORU HAKKINDA DEĞERLENDİRMELER -9
   UTSAM RAPORU HAKKINDA DEĞERLENDİRMELER -8
   UTSAM RAPORU HAKKINDA DEĞERLENDİRMELER -7
   UTSAM RAPORU HAKKINDA DEĞERLENDİRMELER -6
   UTSAM RAPORU HAKKINDA DEĞERLENDİRMELER -5
   UTSAM RAPORU HAKKINDA DEĞERLENDİRMELER -4
   UTSAM RAPORU HAKKINDA DEĞERLENDİRMELER -3
   UTSAM RAPORU HAKKINDA DEĞERLENDİRMELER -2
   UTSAM RAPORU HAKKINDA DEĞERLENDİRMELER -1
İlan ve Mesajlar
 
 
 
Şehid Rehber
Şehidlerin Hayatı
Savunmalar
Manifesto


K. Dilinden Hizbullah


Anasayfa | Videolar | Arama | Siteyi Öner | Mobil | İletişim | Yukarı Git