EHT REHBER HSEYN VELOLU'NUN HAYATI VE MCADELES -7

6. BLM

CEMAATN KURULUUNDAN SONRAK MCADELE HAYATI

BATMAN SREC


Cemaat kurulduktan sonra ehid Rehber, Batman ve evresindeki il ve ilelerde Cemaatleme ve davet almalarna balad. Beraberindeki arkadalarla, bata Batman ve evresi olmak zere slami hassasiyeti olup gidebilecekleri ahslara gitmeye altlar. Cemaat iini ok gizli tutuyor ve bu amala yaptklar alma ve gidi gelileri de gizli yapyorlard. Cemaat kuruluunda gizlilii esas almlard. Bu ksa sre zarfnda, birok kii Cemaate katld ve Cemaat bnyesinde almalara balad.

1980 tarihinde ehid Rehber Okulu bitirdi. Ancak zel bir irkette altndan Ankara’daki ikameti bir mddet daha devam etti. Bu arada 12 Eyll askeri darbesi oldu.

Askeri darbenin blgeye ve blge insanna tesiri byk olmutu. Blgenin siyasi atmosferini tamamen deitirmiti. Skynetim ilan edilmi ve blgeyi korku ve sessizlik kaplamt. Youn fikri tartmalarn ve atmalarn yaand, geceleri silahlarn susmad, her gn kanl atmalarn olduu blge, tamamen sessizlie brnmt. Btn grup ve rgtler sindirilmi, slami kesimin de sesi soluu kesilmiti. Ve ortam tamamen sakinlemiti. Ancak Cemaat hem ok yeni ve hem de gizli olduu iin, 12 Eyll askeri darbesinin errinden nispeten kendisini muhafaza etmeyi baarmt.

Bu arada Batman’da Cemaat almalar devam etmekle birlikte, darbenin de tesiriyle tebli faaliyetleri ar iliyordu ve ok gizli yrtlyordu. ehid Rehber’in Ankara’da kald bu sre zarfnda, merhum smail Altsoy almalarn bandayd ve tebli faaliyetlerini o dorudan idare ediyordu.

smail Altsoy, Batman TPAO’da mhendisti, ehid Rehber ile tanml ortaokul yllarna dayanyordu. Bir yandan TPAO’daki ilerini yrtrken, dier yandan da geceli gndzl Cemaatsel faaliyetlerin organizesinde, davet ve tebli almalarnda bulunuyordu. Batman’daki molla, eyh ve ileri gelenleri tanyordu, onlarla ilikileri vard, ayn zamanda tannyor ve seviliyordu. O dnemde smail Altsoy’un almalara ve Cemaatsel faaliyetlere byk katks oldu.

ehid Rehber Ankara’dan gelip Batman’a temelli yerletikten sonra, artk Cemaat ileri dnda her eyle ilgisini kesti ve kendisini btn varlyla Cemaatsel faaliyetlere verdi.

Bu arada Mart 1982 ylnda zorunlu olarak askerlie gitti. Gitmemi olsayd mahkum duruma girecekti ve tamamen gizlenmek zorunda kalacakt ki bu durumda almalarna rahatlkla devam edemeyecekti ve stelik almalar daha ok yeniydi. Bu yzden ksa dnem olarak Manisa’nn Krkaa ilesine gitti ve drt aylk olarak askerlik yapp dnd. Askerlik dn sakal brakm ve bir daha da kesmemiti.

ehid Rehber ve arkadalar Askeri darbeyi de dikkate alarak daha temkinli ve dikkatli bir ekilde, gizlilik esasna ve teblie dayal olarak Cemaatsel faaliyetlere ciddiyet ve kararllkla arlk verdiler. Blge genelinde mmkn olan tm yerlere ulamaya altlar.

lk etapta tandklar Mslman ahslara gitmekle birlikte, zellikle Batman, Diyarbakr ve Mardin evresindeki medreselere, mollalara ve slami ahsiyet olarak tannanlara yneldiler, onlara gittiler. ehid Rehber, geceli–gndzl bir ekilde hi ara vermeden ama son derece gizli ve dikkatlerden uzak kalmaya alarak, yanna ald birka arkada ile birlikte camilere gidiyor, gece saatlerinde cami hcrelerinde imamlarla gryordu. Arabalar olmad halde kyleri tek tek dolayor, ky imamlarnn yanna gidip onlarla tek tek grp konuuyordu. Tand, bildii ya da duyduu veya yakn arkadalarnn bildii Mslman ahsiyetlere tek tek uruyor, onlarla gece boyunca sohbetlerde bulunuyordu. Bylece ok ksa bir zaman zarfnda ok sayda insan ile konuuldu ve birlikte hareket etmeye, slam davasna hizmet etmeye davet edildi.

Cemaatin kurulduu dnemde, Krdistan’da toplumu kltrel ve ideolojik olarak etkileyen kesimlerden biri slami ilim merkezi olan medreselerde okuyanlar, dieri de sistemin eitim kurumlarnda okumu kesimdir. Bu iki kesim akidevi, kltrel ve fikri adan toplumu etkileyen kesimler olagelmilerdir. Dolaysyla ehid Rehber bu iki kesime ok nem veriyordu. Bunlarn davada yerlerini almalarn ve davann ncln yapmalarn arzuluyordu. Memleketteki medreselerin ve ilmi havzalarn tarihi sre ierisinde slam’a olan hizmetlerine karlk, yakn tarihte grdkleri kt muamele ve iine dtkleri geri kalmlk nedeniyle, medrese ve ehline zellikle nem veriyor, bunlarn zerinde ehemmiyetle duruyordu.

Bu sebeple ehid Rehber ve beraberindekiler, harekete nclk edecek olan bu iki kesimi, dier bir tabirle MEDRESELLER ile MEKTEPLLER olan iki kesimi zel muhatap aldlar ve ncelikle bunlara tebli gtrp davaya aktif olarak katlmalarn istediler. Bunun iin gerekten byk ve youn aba harcadlar. O dnemde, her ne suretle olursa olsun, blge genelinde ulalabilen btn il, ile ky ve mezralara gittiler. Nerede bir medrese, imam, feqi, slami hassasiyeti olan, okumu ve slami kltre sahip olan biri varsa, hepsi bir yandan aratrlyor, dier yandan da mutlaka onlara ulalmaya allyor ve tebli gtrlyordu.

Bu nedenle; btn blge bir arama–taramadan geirildi, zellikle btn imam ve feqilere gidildi, gidilmeyen molla ve medrese kalmad dense yeridir. Kendisini msaitletiren, davete katk sunabilen ve kabul edenler bir yandan da toparlanmaya alld.

Bir ara N.. Adl Cemaat mensubu ehid Rehber’e; “Aabey, kyleri dolaalm, davamz onlara syleyelim…” demiti ve buna karlk ehid Rehber; “Bu memlekette hemen hemen gitmediim ky kalmam” karln vermiti. N.. diyor ki: “Ondan hangi mollay soruyor idiysek, o mollay ve kynn ismini sylyordu. Biz bu haline ayorduk. O zaman pek araba da yoktu. Nasl oluyor da o bu kadar dalar dolamt hayret!”

Bu durumdan dolay, o zamanlar Cemaat mensuplar arasnda; “Mollalar Birlii”, “Alimler Birlii” gibi isimler telaffuz ediliyor ve Cemaate isim olarak konuuluyordu.

ehid Rehber, gittii ve konutuu kiilere ncelikle slami sorumluluu hatrlatyor, slami mcadele konusunda ikna etmeye alyor ve birlikte hareket etmeye davet ediyordu. Cemaatleme konusu zerinde srarla duruyordu. Bu konuda uzun uzadya ve bkmadan, yorulmadan muhatabyla konuuyor, ayet ve hadislerle birlikte slam alimlerinin hkm ve grlerini ortaya koyuyordu. Mesela bir kye gidip oradaki cami imamyla konumak istediinde; yanna bir iki arkadan da alr ve giderdi. Tabi gittiinde, camiye gelen kyller olurdu, camide okuyan feqiler olurdu. Bu nedenle yats namazndan sonra ge saatlere kadar slami genel konular zerinde karlkl konuup sohbetlerde bulunurlard. Ancak insanlar dalp evlerine gidince ve camideki feqiler de odalarna ekilince, o zaman imam ile grr ve zel olarak onunla konumak istedii konulara deinirdi. Geceyi bu ekilde geirdikten sonra sabah erken saatlerde oradan ayrlrd.

Tabi o dnemin Trkiye artlar zordu. zellikle Krdistan’daki artlar ok ard. mknlar yoktu, arabalar azd, birok kyn arabas ya yoktu, ya traktrle gidilip geliniyordu ya da kyn bir taksisi, minibs olur, sabah akam servis yapard. Birok kyn telefonu, elektrii, hatta yolu yoktu. Cemaatin imknlar da o dnemde hi yoktu. ehid Rehber ve beraberindeki yakn arkadalarnn zel arabalar yoktu. Dolaysyla gidi geliler ve zellikle kyleri ziyaret etme ii ok zor oluyordu. Bir da kynde bir imam olduu renilse; bazen otostopla, bazen yryerek, bazen traktrle, bazen sepetli motosikletle ve hakeza nlerine kan o anki imkn ve frsatlardan istifade ederek kye gidilir ve kendisine dava anlatlr, Cemaate arlrd.

Muhterem . Bagasi, Cemaat almalarndan bahsederken o dnemle ilgili olarak yle anlatyor:

“Bazen bir kye gidiyorduk, araba belli bir yere kadar gidiyor, mecburen inip bazen iki, saat yaya yol yryorduk. Dicle nehrinin dier yakasnda kalan kylere gittiimizde kayklarla geiyorduk, bazen kayk bulamyorduk veya gelinceye kadar uzun sre bekliyorduk. Bahar ve k aylarnda yollar amur olurdu, kardan kapanrd, birok kere ya araba yolda kalr veya biz o halde saatlerce yaya giderdik. Baz yerlerde ise mahsur kalyorduk. Bizim imknlarmz ve zel arabalarmz yoktu.”

“Batman’da trene biniyorduk. Trenin getii gzergah zerinde olan veya o gzergaha yakn kylere gidiyorduk. Ekspres, o zaman en lks idi. Tabi ekspres bize her zaman denk gelmiyordu. Onun iin biz daha ok Diyarbakr ile Kurtalan aras sefer yapan ara trenlerle gidip geliyorduk. Sabah erkenden Diyarbakr’a gidiyordu, akam Batman’a geliyordu. Ona ‘Tren a mast’ (Yourt Treni) diyorlard. Bu tren, iki gnde bir arzalanyordu. gn st ste arza vermeden gidip geldiini hatrlamyorum. Tren arzalandnda, hava msait ise halk inip etrafa yaylyor, piknik yapyordu. nk tamir uzun sryordu. Bu arzalara pek ok defa denk gelmi ve bu arada zaman deerlendirip yakn kylere gidip oradaki imam, cami talebeleri veya tandklarla gryorduk. Bazen trenden midimizi kesip yaya olarak o mntkadaki birka ky dolar ve en son birinden kalkan bir servis arabasyla geri dnyorduk.”


Devam edecek…
 





GERİ  
      Masast Grnm