HZBULLAH'IN DEMOKRATK AILIMA BAKII

KAMUOYUNA

Allah’n adyla!

“Ey insanlar! Dorusu biz sizi bir erkekle bir diiden yarattk. Ve birbirinizle tanmanz iin sizi kavimlere ve kabilelere ayrdk. Muhakkak ki Allah yannda en deerli olannz, en muttaki olannzdr. phesiz Allah bilendir, her eyden haberdardr.” (Hucurat: 13)

lke genelinde yaanan olaylar ve gelien srele ilgili kamuoyunda Hizbullah’n tavr veya bak ile ilgili hakl olarak bir merak ve beklentinin olduunu biliyor ve gzlyoruz. Bu erevede halkmzla bir hasbihl yapmay ve dncelerimizi halkmzla paylamay uygun grmekteyiz.

ncelikle u bilinmelidir ki; her konuda Kuran’n hakem olduu, sadece Mslman halk iin deil, her din ve inan kesiminden tm vatandalarna ilahi adalet temelinde muamele edecek slami bir ynetim dnda, mevcut toplumsal, siyasi ve etnik hibir sorunun kmil anlamda zme kavuturulabileceine inanmamaktayz.

Trkiye Cumhuriyeti tarihi boyunca yaanan ve gnmze kadar sre gelen toplumsal sorun ve atmalarn tm, rejim kaynakldr. Laik Kemalist rejimin rk ve slam dman karakteri ve zellii sorunun esasn ve temelini tekil etmektedir.

Kurtulu sava, lkenin bamszla kavumas ve Cumhuriyetin kuruluunda genelde tm Mslman halkn (tm etnik unsurlar), zelde de lkenin en byk etnik unsurlarndan Mslman Krd halknn etkin destei ve fedakrl inkr edilemez bir gerektir.

Bata Mustafa Kemal olmak zere Cumhuriyetin kurucu unsurlarnn, genelde tm Mslman halklarn, zelde de Krd halknn desteini kazanmak iin bu kesimlere verdii szlerin yannda, kurulacak cumhuriyetin zelliklerini tarif ederken bu iki kesimi rahatlatacak ve gelecekle ilgili endielerini bertaraf edecek ekilde ok ak vaat ve beyanlar vardr. Bunlar, bugn tarihi belgeler olarak herkesin ulaabilecei ak bilgiler haline gelmi gereklerdir.

Ancak cumhuriyetin kuruluundan ksa bir sre sonra, verilen szler unutulup tam aksi bir uygulama ile genel olarak tm Mslman halka, etnik temelde de Krd halkna kar bir yldrma, susturma, imha ve asimile hareketi balatlmtr. Gerekletirilen inklplarla slam’n hayat sahnesinden nasl kaldrld, idam, bask ve sindirmelerle Mslman halka kar nasl bir uygulamann sahnelendii ve bu dorultuda yaplan zulmler herkesin malumudur. Bunlar, halkmzn hafzasnda halen canl olarak yerini korumaktadr.

Yaklak bir asrlk tarihi sre ierisinde Krd halk iki ynl zulm yaam ve insanlk d uygulamalara maruz kalmtr. Krd halknn kahir ekseriyeti Mslman olduu ve dini hassasiyetleri yksek olduu iin, genel olarak tm Mslman halka ve slami kesimlere uygulanan zulmlere duar olduu gibi etnik ve kavmi zelliinden dolay da bask, imha, asimile, dejenerasyon ve oven uygulamalara maruz kalmtr. Bu zulm uygulamalar gnmze kadar devam ede gelmi ve halen srmektedir.

Bu tarihi gerekler ve yaanan olaylar nda meseleye baknca u hakikat ortaya kmaktadr: Eer bugn halk muhatap alnacaksa ve halkn imdiye kadar gasp edilmi haklar iade edilerek rahatlamas hedefleniyorsa, genelde tm lke Mslmanlar, zelde de Krdler gz nnde bulundurularak adm atlmas gerekmektir. Sistemin genelde tm Mslmanlara, zelde de Krtlere bir zr borcu olduu aktr.

Bu anlamda, genel ve kapsaml bir zm ve kmil manada haklarn iadesi sz konusu olmad mddete, yaplacak tm giriimlerin ve zm ad altnda atlacak her admn, zulm rejiminin irkin yzn rtmeye yarayan bir makyajdan teye gemeyecei ve ayn zamanda sorunun zmne ynelik hibir etkisinin olmayaca kesindir. Byle bir taktik giriimin baarszla mahkm olaca batan bellidir. Eer ama samimiyetten uzak taktik giriimler ise, genel olarak tm Mslman halkmz, zelde de Krt halk oynanan oyunlar grecek ve bunlara kanmayacaktr.

Tmden yaplamayan eylerin tmden red edilemeyecei kaidesi gereince, halkmzn rahatlamasna ynelik birok hak talep edilebilir. stenilecek haklar, hkim glerin bir ltfu olarak deil gasp edilmi haklarn iadesi olarak grlmelidir.

Genel olarak tm Mslman halkn ve etnik temelde Krd halknn slami, insani ve etnik haklarnn tannmas ve bunlarn elde edilmesi gerekir. Halkmz hem slami hem de milli haklarn ok net bir ekilde dillendirmelidir. Bu hak talepleri, rejimin samimiyetini test etmek ve gerek niyetini ortaya karmas asndan da nemlidir. Halkmzn bilinli ve rgtl hareket etmesi, bu almn perde arkasndaki gereklerin renilmesini salayaca gibi, bunun ne derece halkn talep ve isteklerini ierdiini de ortaya karacaktr.

Bu aamada anayasal vatandalk, yerinden ynetim, eyalet sistemi, zerklik, federasyon ve hatta bamszlk gibi seenekleri sralamyor ve bu tartmalara girmiyoruz. nk bunlarn her birinin, zaman ve artlarn gereine uygun olarak halkn istei ve iradesiyle olmas gerektiine, bunun iin ya bir referandum veya halkn tm kesimlerinin temsilcilerinin ortak bir zm ekli zerinde anlaarak ve halkn kahir ekseriyetinin de desteini arkasna alarak gndeme getirilmesi ve savunulmas gerektiine inanmaktayz.

Hak talepleri kapsamnda burada birok konu bal belirlenebilir ve maddeler halinde sralanabilir. Bunlar genel erevesiyle bilinen eylerdir. Bu konuda taleplerin sralanmasndan ziyade, genel anlamda Trkiye’deki tm Mslmanlarn ve zelde Mslman Krd halknn, temsilcileri ve sivil kurulular vastasyla inisiyatif kullanarak iradelerini ortaya koymalarn beklemekteyiz.

Biz tm sorunlarn rejim kaynakl olduuna ve bu rejim deimedii mddete gerek anlamda adil bir zmn gerekleeceine inanmadmzdan dolay, maddeler halinde istek, talep ve zm nerilerini belirtmeye gerek grmyoruz. Ancak gnmz artlarnda ortaya kan baz frsatlar kazanma evirmek amacyla Mslman halkmzn zgr iradesiyle slami ve insani haklarn elde etmeye ynelik sergileyecei aba ve gayretleri destekleyeceimizi belirtmek isteriz.

Bata da belirttiimiz gibi bizim isteimiz ve zmmz; Kur’an’n ilahi hkmlerinin hakemliinde ve slam dairesi iinde tm kavimlerin eit haklara sahip olarak gnll birliktelik temelinde beraber yaayaca toplumsal mutabakat salayan bir dzendir. Bu, mmet anlaymz gerei hem tercihimiz hem de hedefimizdir. Dile getirilecek ve talep edilecek hususlar, bu inan ve bak asyla uyumlu olmaldr.

Dolaysyla unu ok ak ve net bir ekilde belirtmek isteriz ki, eer bu alm hem slami zgrlkler hem de Mslman Krd halknn ulusal haklarn tanyacak ve garantileyecek kapsamda bir alm olmazsa hibir baar ans yoktur. Tek boyutlu ve ksr haklar kapsayan bir alm, gerek anlamda haklarn iadesi olmayaca ve zgrlk getirmeyecei gibi beraberinde ok daha ciddi sorunlar getirecei bilinmelidir.

htiya olduunda ve artlar gerektirdiinde bu konuda daha detayl aklamalarla grlerimizi Mslman halkmz ve kamuoyuyla paylaacaz.

Son sz olarak, unun herkes tarafndan ok iyi bilinmesini isteriz ki; Kuran’n her kavim ve insan iin kabul ettii ve ayn zamanda gnmz dnyasnda uluslar aras dzeyde temel insan haklar erevesinde kabul gren slami ve insani haklarmz elde edinceye kadar mcadelemizi srdrmeye devam edeceiz.

Davamzn sonu lemlerin Rabbi olan Allah’a hamd etmektir.

HZBULLAH BASIN BROSU EYLL 2009





GERİ  
      Masast Grnm